Historia

POCZĄTKI

 

W 1884 roku dwudziestoletni Rinaldo Piaggio założył w Genui firmę Piaggio. Początkowo zajmowała się obróbką drewna przeznaczonego do wyposażenia statków, a później aeroplanów oraz wodolotów, budowanych wtedy z drewna i płótna. Fabryka działała w Finale Ligure, następnie również w toskańskiej Pontederze. Piaggio stało się jednym z największych producentów części lotniczych we Włoszech. Z tego powodu fabryki w Finale i Pontederze, uznane za strategiczne cele, zostały zbombardowane podczas drugiej wojny światowej.

 

 

 

 

INWENCJA

W 1946 roku, kiedy Włochy podnosiły się ze zniszczeń wojennych, Enrico – jeden z dwóch synów Rinalda – został wyznaczony do odbudowania głównej fabryki w Pontederze. Enrico zdecydował się na jej pełne przekształcenie i skupienie się na transporcie indywidualnym. Zrealizował swoje ambicje, czyli wprowadzenie stylowego pojazdu do masowej produkcji, w czym pomógł mu Corradino D'Ascanio – bardzo utalentowany inżynier lotnictwa, autor niezwykłych projektów.

NARODZINY LEGENDY

Genialny wynalazca rozpoczął od stworzenia prototypu o nazwie „Paperino” (Kaczor Donald), w którym wprowadził szereg rewolucyjnych innowacji. Wyeliminował napęd łańcuchowy (z kołem napędzanym bezpośrednio przez przekładnię), umieścił manetkę biegów na kierownicy, zaprojektował ramę typu „monocoque” i zamknięte nadwozie, chroniące kierowcę. W kwietniu 1946 roku prototyp MP6 był gotowy. Kiedy Enrico Piaggio zobaczył go pierwszy raz, skomentował: „Sembra una vespa!” („Wygląda jak osa!”). Dał konstruktorowi zielone światło i Vespę 98 ccm – z luksusowym wyposażeniem dodatkowym, takim jak prędkościomierz, stopka boczna czy stylowe opony z białymi elementami – wprowadzono do masowej produkcji.

CUDOWNY ROZWÓJ

Jedni zauważali genialność pomysłu, inni byli sceptyczni – wkrótce wszyscy mieli się przekonać, jak wielki sukces odniesie Vespa. Produkcja rosła: od 2 484 skuterów w pierwszym roku do 19 822 w 1948, kiedy to wprowadzono nową Vespę 125. W 1950 roku, dzięki nowemu licencjobiorcy w Niemczech, osiągnięto wynik 60 000 egzemplarzy. Trzy lata później produkcja wzrosła do 171 200 pojazdów, a kiedy w wielu miejscach świata (także w Ameryce i Azji) otwarto punkty serwisowe Piaggio, rozwinęła się do ponad dziesięciu tysięcy skuterów rocznie. Ten magiczny okres był tylko początkiem: wkrótce Vespę produkowano w 13 krajach i sprzedawano w 114 państwach na całym świecie.

NA ŚWIATOWEJ SCENIE

W 1953 roku zespół Vespy, która doczekała się już wtedy tysięcy kopii i imitacji, świętował wyprodukowanie pięciuset tysięcy modeli. Skuter wystąpił w filmie „Rzymskie wakacje” u boku Audrey Hepburn i Gregory'ego Pecka. W 1956 roku powstał milionowy egzemplarz, w 1960 – dwumilionowy. Do 1970 roku wypuszczono na rynek 4 miliony pojadów, a do 1988 - już ponad 10 milionów. Dzisiaj Piaggio może się pochwalić ponad 18 milionami sprzedanych skuterów Vespa. Duży udział w sukcesie miały skutery, które stały się legendą, jak Vespa 50 z 1963 roku i wiele innych modeli, przez lata odnawiających wciąż mit tej marki. Vespa 150 GS z 1955 roku to pierwszy „sportowy” model, osiągający 100 km/h, jej następcą była 180 SS z 1965 roku. 125 Primavera z 1968 stała się jednym z symboli pokolenia, dzięki czemu zostawiła swój ślad w historii świata. W 180 Rally, również z 1968 roku, wprowadzono nową lampę przednią, o większej mocy. 50 Elestart z 1970 roku wyposażono w elektryczny rozrusznik, zaś olśniewająca 200 Rally z 1972 była pierwszą Vespą stworzoną z myślą o podróżnikach, pragnących odkrywać na niej świat.

DEKADY ZMIAN

Po zadziwiającej ekspansji w poprzednich latach konstruktorzy Vespy zaczęli myśleć o przystosowaniu jej do zmieniającego się stylu życia i ruchu ulicznego w miastach. W 1976 roku 125 Primavera ET3 otrzymała elektroniczny układ zapłonowy i 3 otwory wlotowe. W 1978 roku zaprezentowano P 125 X z całkowicie odmienionym nadwoziem, zaś P 200 E wyposażono w oddzielny układ smarowania i, po raz pierwszy, kierunkowskazy wbudowane w nadwozie. 1984 rok przyniósł wielki debiut automatycznej skrzyni biegów, zastosowanej w PK 125, co było najbardziej radykalną zmianą od 1946. Rok później powstała T5 Pole Position – pierwszy model „supersport”, z aluminiowym cylindrem, aby lepiej odprowadzać ciepło wytwarzane przez skuter o wysokiej mocy. W 1989 roku 50 PK N doczekała się pseudonimu „Vespino”, czyli mała Vespa. W 1996 roku wyprodukowano ET4 125 – pierwszy skuter Vespa z 4-suwowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów, stworzony dla uczczenia 50 rocznicy powstania marki. W ciągu następnych dwóch lat Vespa została najlepiej sprzedającą się marką pojazdów dwukołowych w Europie.

NOWE TYSIĄCLECIE

Jesienią 2000 roku światło dzienne ujrzała ET4 50, pierwsze „Vespino” z 4-suwowym silnikiem, o rekordowym zasięgu (ponad 500 km na pełnym baku). W ten sposób Vespa wkraczała w nowe tysiąclecie, czasy rewolucji cyfrowej. Wznowiono ekspansję na amerykański rynek, a po dziesięciu latach Vespa LX/S została najlepiej sprzedającym się dwukołowym pojazdem z Europy w Stanach Zjednoczonych. Pomiędzy tymi dwoma wydarzeniami miało miejsce kilka wielkich powrotów. Od ponadczasowej PX, która podczas ponad 30 lat obecności na rynku osiągnęła niezwykły wynik 3 milionów sprzedanych egzemplarzy, do Granturismo, pierwszej Vespy z 4-suwowym, 4-zaworowym silnikiem chłodzonym cieczą. Przez następne lata – od GTS 250ie z 2005 przez GTS 300 Super z 2008 oraz S50 i LX 50 4V z 2009 aż do niedawno zaprezentowanych LX 3V i Vespa S 3V – byliśmy świadkami ciągłego ulepszania silnika i wyglądu skuterów.

WIELKA PRZYSZŁOŚĆ

Dzisiaj Vespa zasługuje na miano marki o światowym zasięgu bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Fabryka w Pontaderze produkuje skutery Vespa sprzedawane w Europie i na innych zachodnich rynkach, w tym amerykańskim. W wietnamskim Vinh Phuc powstają pojazdy przeznaczone na lokalny rynek, a także do innych krajów Dalekiego Wschodu. W kwietniu 2012 roku powstała nowa fabryka w Baramati, która zaspokaja zapotrzebowanie na indyjskim rynku. Vespa wciąż wprowadza zmiany estetyczne i innowacje technologiczne. W ciągu dziesięciu lat, wraz z wprowadzaniem nowych modeli z serii LX/S oraz GTS/GTV, produkcja wzrosła ponad trzykrotnie. Przez ten czas na drogach całego świata pojawiło się ponad milion nowych skuterów Vespa. Dzisiaj Vespa 946 najlepiej uosabia charakter marki, której twórcy pragną nadal śmiało spoglądać w przyszłość, ale zachowując szacunek dla tradycji. Tego wymaga legenda.